Frisk hund

Friskvård och livskvalitet för dig och din hund

Doggy boot camp

feb 2008-2 009Denna veckan är jag och hälsar på familjen i Småland. För hundarna är det rena rama boot camp. Vi är ute och springer (de springer i alla fall…) i skogen flera timmar varje dag oavsett väder och vind och sedan sover de gott hela kvällen. Det är bra mycket jobbigare att springa i terrängen här än på de platta gåvägarna vi har där vi bor.

När marken är ojämn måste de lyfta mer på fötterna vilket innebär att musklerna i benen och framförallt ryggen och skuldrorna får arbeta mer. Dessutom är marken mjuk av mossa och löv, vilket gör det tyngre att springa. Det finns också gott om rötter, stubbar och stenar som de måste hoppa över.

De springer också mer här än de gör hemma. Jag förmodar att det är för att det finns så mycket spännande att undersöka i skogen. Det är kanske lite som det är med en själv, när man håller på med något väldigt intressant eller roligt arbetar man hårdare och orkar hålla på längre eftersom man inte tänker på att det är jobbigt.

Jag håller mig ju till stigarna, men de är ju också ojämna så lite mer än vanligt får mina muskler också arbeta. Dessutom betyder ojämn terräng att man tränar upp balansen. Allt som allt väldigt bra styrke- och konditionsträning för hundarna alltså och lite extra flås för mig också. Så är det ju roligt och mysigt också.

Det är avstressande att vara ute i skogen, det finns det många undersökningar på människor som visar. Så vitt jag vet finns det inga undersökningar om hur skogen påverkar hundar, men jag ser på mina i alla fall att de är glada och har roligt och det är ju också jätteviktigt.

Lämna en kommentar

Information

Detta inlägg publicerades på 12 november, 2014 av .